O NAMA

Novicijat je intenzivnije vrijeme upoznavanja naše redovničke zajednice, odnosno uvođenje u naš redovnički život. Mnogi fratri upravo za novicijat kažu da je to jedna od najljepših godina redovništva, iako traje godinu dana i nosi popularan naziv „godina kušnje“.

Obred uvođenja u redovnički život – oblačenje novaka, započinje u srpnju oblačenjem habita u crkvi sv. Petra i Pavla u Mostaru. No, novicijat se nalazi u sklopu franjevačkoga samostana Humac, gdje imamo svoj posebni dio i svoj novicijatski program.

Ova je godina povučenija u odnosu na onu prošlu postulantsku, godina nekako baš za nas, u kojoj ulazimo dublje u sebe, ispitujemo i učvršćujemo poziv. Godina u kojoj upoznajemo franjevačku karizmu i duhovnost te tako izgrađujemo osobni odnos s Bogom. Godinu dana smo „zatvoreniji”, na neki način smo izolirani od okoline. Ne idemo kući, samostan postaje naša kuća. Obitelj nam može doći u posjet jednom u dva mjeseca. Nemamo mobitele, pokušavamo se odreći, bolje reći osloboditi, svega što nas zarobljava, što nas sprječava u našem izgrađivanju odnosa s Bogom. Iako smo „zatvoreniji”, nekako mi se čini da smo slobodniji nego prije.

Na kraju novicijata polažemo prve privremene zavjete, a to su: poslušnost, siromaštvo i čistoća. Nakon novicijata braća koja žele postati svećenici idu na studij filozofije i teologije u Zagreb, ili izučavaju neki obrt, ako žele ostati časna braća. Uglavnom, naš novicijatski život temelji se na tri stvari, a to su: molitva, fizički i intelektualni rad.

Novaci na Humcu zajedno sa svojim meštrom svake godine isplaniraju i u djelo pretvore jedan projekt koji je usko povezan s franjevačkom duhovnošću. Koliko je god važna kreativnost i talent pojedinog novaka u ostvarivanju projekta, još je važniji osjećaj zajedništva i bratstva koji se razvija i teše uz taj projekt. Svaki novak u projekt ugradi dio sebe. Ne samo u izvanjskom i vidljivom obliku, nego još više u nutarnjoj dinamici bratstva u kojem živi. Za nas je ovo bilo jedno posebno i vrijedno iskustvo, u kojemu smo svi mnogo naučili, počevši od fizičkog rada i planiranja do duhovnog promišljanja i molitve.

Također valja spomenuti da novaci već tradicionalno svake godine za Božić izrađuju jaslice u crkvi svetog Ante na Humcu za koje se nekoliko mjeseci unaprijed počinju pripremati i skupljati potrebni materijali. Jaslice su svake godine drugačije i sa sobom nose različitu pouku.

U sklopu novicijata imamo i različite izlete na kojima većinom posjetimo znamenitosti grada Ljubuškog i okolice.

Naš dnevni red u novicijatu otprilike izgleda ovako. Dan započinjemo  molitvom u 6.15 sati pozdravom Gospi i molitvom časoslova, točnije Službe čitanja i Jutarnje, nakon toga u molitvenom duhu idemo na konventualnu misu s pukom koja započinje u 7 sati.

Na misi novaci uvijek ministriraju, čitaju, pjevaju i sviraju ako znaju. Poslije mise slijedi doručak i u 8:30 počinju predavanja.

Nastava se održava od ponedjeljka do petka. Imamo različite predmete: talijanski jezik, Pravila franjevačkog reda, Uvod u duhovnost, Povijest reda i Provincije, Uvod u Bibliju, opomene sv. Franje, liturgiju, sviranje i pjevanje… samo su neki od njih. Sve nam predmete predaju fratri, oni iz kuće ili iz okolnih župa i samostana. Također imamo i terensku nastavu gdje s našim fra Antom Marićem obilazimo samostane i prostore starih bazilika.

Nakon nastave u 11:30 imamo razmatranje sutrašnjeg evanđelja. Razmatranje traje do 12 sati, odnosno do ručka. Ručak započinje molitvama: Pozdrav Gospi i Srednji čas. Poslije ručka, vrijeme do 15 sati iskoristimo za rad, šetnju, odmor. U 15:30 je nezaobilazna zajednička kava.

Novicijatski je prostor velik i sami ga održavamo: kosimo, siječemo, čistimo, postavljamo kamen, bojimo, beremo masline i grožđe, popravljamo sve što se može popraviti. Jednostavno, u novicijatu se prođu svi obrti, pa čak i frizerski.

Od 16 do 18 sati  je ,,vrijeme za sebe”. Povlačimo se u sobe i to vrijeme svatko različito provodi: čitajući duhovne knjige, pripremu za nastavu. Do 18 sati smo u sobama, tada vlada tišina u novicijatu. Potrebno je da novak ima vrijeme za sebe, za osobnu molitvu. U 18 sati molimo krunicu i Večernju molitvu, a u 19 sati je večera.

Prema večernjem programu novicijata ponedjeljkom gledamo neki film s vjerskom tematikom. Utorkom u 20 sati imamo „Lectio divina“, nakon koje vlada stroga šutnja do jutarnje molitve. Četvrtkom je klanjanje Isusu u Presvetom oltarskom sakramentu. Petkom je pobožnost križnog puta i subota je predviđena za čišćenje. Čistimo dio samostana, novicijatske prostorije, naše sobe.

U sklopu novicijatskih aktivnosti među najvažnijim je promocija duhovnih zvanja. Tako svake godine posjetimo nekoliko župa u Hercegovini gdje predstavimo naš novicijat i iznesemo svoje svjedočanstvo. Ovom prigodom novaci animiraju misna slavlja kroz čitanje, ministriranje, pjevanje i sviranje.

Neizostavni dio novicijatskog programa je i sport. Novaci redovito na svom igralištu igraju nogomet, košarku i sl., a na osobit način kada dođu u posjetu postulanti